Omschrijving uit de studiegids

In deze cursus staan verschillende vormen en functies centraal van historische beelden: voorstellingen van het verleden. Beelden over het verleden zijn niet alleen bedoeld ter lering en vermaak; ze vertegenwoordigen vaak ook een maatschappelijk en politiek belang. Deze cursus behandelt hoe en waarom uiteenlopende beelden over het verleden circuleren in de maatschappij in heden en verleden. Aan de hand van enkele casestudies zal het functioneren van historische beelden inzichtelijk worden gemaakt vanaf de achttiende eeuw tot heden. Tijdens de vorming van de moderne natiestaten in Europa werden veelvuldig historische beelden ingezet. Op die manier gaf men invulling aan het idee van een eenduidige, krachtige en eendrachtige natie. Vaak werd daarbij teruggegrepen op een ver verleden: beelden, verhalen en mythen bijvoorbeeld over oer-Nederlanders, stoere Germanen of Gallische Fransen. De populariteit van deze historische beelden had te maken met de opkomst van een nieuw historisch besef in de samenleving, waarbij de natiestaat een bindende rol speelde. Ook de zich professionaliserende geschiedwetenschap was destijds nationaal georiënteerd. Maar hoe kreeg dat nationale verleden precies vorm, en hoe veranderden deze historische beelden in de loop der tijd? Welke invloed hebben de verschillende soorten beelddragers – schilderijen, standbeelden, schoolplaten, televisie enzovoort – op de inhoud van historische voorstellingen?