Omschrijving uit een recente studiegids

Betreed de wereld van zakelijk succes met deze doelgerichte cursus over marketing, de bedrijfskundige discipline die de klant centraal stelt. Essentieel voor marketing is het identificeren van de behoeften en wensen van consumenten en het ontwikkelen van producten of diensten die aan deze behoeften voldoen. Het gaat niet alleen om het verkopen van een product, maar ook om het opbouwen van relaties en het creëren van waardevolle ervaringen voor de klant. Deze cursus is ontworpen om je uit te rusten met de benodigde kennis en vaardigheden om resultaten te boeken als (marketing)manager.

De cursus betreft een kennismaking met het vakgebied marketing. Niet op een traditionele manier, zoals: leer het boek, maak de oefeningen, leer 3000 begrippen en vul de hokjes in tijdens een meerkeuzetentamen. In deze cursus word je direct en voortdurend aan het werk gezet met realistische praktijkcasussen die via de cursussite worden aangeboden. Je maakt kennis met het marketingconcept, klantgerichtheid, strategieformulering, marktsegmentatie en doelgroepkeuze. Daarnaast ontwikkel je inzicht in positionering, consumentengedrag, de marketingmix en marketingplanning.

Bij je werk met problemen en uitdagingen in het vakgebied marketing zul je gebruik willen maken van zowel de theorie (begrippen, concepten, methoden en technieken) als praktijkcasussen. Dit sluit goed aan op de manier waarop (marketing)managers gebruikmaken van boeken en naslagwerken en de daarin aangetroffen theorie toepassen: eerst een totaalbeeld vormen van het probleemgebied en vervolgens de theorie vertalen naar en toepassen op een praktisch probleem. Het werken met casussen nodigt je uit om je in te leven in de rol van de verantwoordelijke manager en zo actief het leerproces te doorlopen. Op deze manier blijven verworven kennis en vaardigheden meer bij dan tijdelijke, eenzijdig ‘ingestampte’ feitenkennis.

Na afloop van de cursus beschik je over de vaardigheden om de betekenis en strekking van marketingmanagement te doorgronden. Je begrijpt de onderlinge samenhang tussen verschillende aspecten en deelgebieden, en kunt daardoor kritisch reflecteren op marketingmanagement in praktijksituaties. Bovendien kun je gefundeerde analyses uitvoeren en probleemgericht werken, waardoor je effectief kunt inspelen op uitdagingen in de marketingpraktijk. De opgedane kennis stelt je in staat om begrippen, methoden en technieken van marketing op verantwoorde wijze toe te passen in concrete praktijksituaties.