Omschrijving uit de studiegids
Deze cursus is een elementaire eigentijdse inleiding tot de organisatiekunde en biedt basiskennis op academisch niveau over organisatie en management voor wie zich professioneel met organiseren en leidinggeven bezig- houdt. Daarbij leggen we van meet af aan de nadruk op het proces van organiseren als het onderling afstemmen van gedrag om daarmee gemeenschappelijke resultaten te bereiken. Organisaties worden bewust ontworpen, ingericht en gemanaged, maar hun feitelijke functioneren berust voor een groot deel op processen van zelforganisatie. U leert daarom in deze cursus de verschillende manieren waarop het proces van organiseren tot stand komt en de organisatievormen waartoe een en ander leidt. De snelle veranderingen in de omgeving van hedendaagse organisaties leiden ertoe dat verandering en verander- vermogen centrale thema’s zijn in organiseren. Dat komt in deze cursus tot uiting in vijf thema’s zoals:
• Organisatie en management: het succesvol verbinden van strategie, mensen en processen.
• Strategie en missie: strategie als de verbinding tussen omgeving en organisatie en het belang van de stakeholders.
• Leiderschap en cultuur en de relatie met de strategie-implementatie.
• Inrichting van de organisatie: hoe vormen we rollen, verantwoordelijkheden en taken? Hoe worden werkprocessen en structuren vormgegeven?
• Sturing, leiderschap en samenwerking: hoe beïnvloeden we het gedrag van mensen in de organisatie?